Pregled Teme
 Odštampaj Temu
Skracivanje klipa
pajser9
Skracivanje klipa - Zasto se klip skracuje i sta time dobijamo?

Ako ste vec upoznati sa principom rada 2T motora, jasno vam je da dvotaktni motor svezu smesu vazduha i goriva , povecanjem zapremine (vakukom), usisava u prostor ispod klipa, tj u karter gde se nalazi i radilica.
Kod 2T motora sa klipnim usisavanjem, kao sto su to npr. Tomos APN ili BT, na cilindru postoji usisni kanal, koji ima tacno odredjen polozaj svog otvora u samom cilindru. Otvorenost usisnog kanala kod ovakvog tipa usisavanja, odredjuje upravo klip. Kada klip krene iz DMT (donja mrtva tacka) , gore prema GMT (gornja mrtva tacka), u karteru se zbog povecanja zapremine stvara podpritisak. Dakle stvaraju se uslovi za usisavanje sveze smese. U odredjenom momentu kako klip prelazi preko usisnog kanala prema gore, donjim delom pocinje otvarati usisni kanal i nastaje ciklus usisavanja. Isto tako, kad klip prodje GMT i pocne silaziti dole, u jednom momentu zatvara usisni kanal, a u karteru stvara pritisak zbog smanjenja zapremine. Nakon toga , otvaraju se prelivni kanali i pocinje prepumpavanje smese iz kartera u cilindar iznad klipa. O tome cemo u nekoj drugoj temi. . .

Uglavnom, da se vratimo na ciklus usisavanja.
Ako ste razumeli na kojem principu radi usisavanje kod 2T motora sa klipnim usisom, jasno vam je da polozaj usisnog kanala i duzina klipa odredjuju trajanje usisavanja. Ako je klip kraci, usis ce se pre otvoriti, a isto tako kasnijei zatvoriti, i obrnuto.

Dakle, skracivanjem klipa dobijamo duzi ciklus usisavanja i mogucnost punjenja svezom smesom. Ono sto je jako vazno, jeste odrediti trajanje usisavanja. Trajanje usisavanja se iskazuje u uglovima zaokretaja radilice i za to postoje posebne formule i racunice preko kojih se moze tacno odrediti.

Medjutim, time se bave oni koji zele ozbiljnije da udju u tematiku tuninga 2T motora, a za neku konkretnu primenu kod Tomosa, postoje vec proverene mere i informacije, kojih se svi mogu drzati bez mnogo razmisljanja i racunanja.

Ono sto je bitno kod skracivanja klipa, jeste da se klip skracuje samo na usisnoj strani i po pravilu, da bi klip ostao u sto boljem balansu i imao pravilno vodjenje (pravac) u cilindru, usisna strana se skracuje "lucno". Primere pravilno skracenog klipa, mozete videti ispod teksta.

U slucaju da se radi o standardnim cilindrima, sa standardnim kanalima, mozete se drzati sledecih mera. Ukoliko se pretera sa trajanjem usisavanja, dolazi do kontra efekta, pada snage i pljuvanja smese nazad kroz karburator.
Kod APN-a: 2-3mm
Kod Automatika: 3 - 5mm
T15 i BT-a: Kod ovih motora, klip nije potrebno skracivati. Ukoliko bas zelite da zrtvujete niske i srednje obrtaje, zarad malo vise snage na visokim, skratite klip max 2mm


NAPOMENA: Pre skracivanja, izmerite duzinu klipa. Mere su postavljene za klipove standardne duzine 46mm
Izuzetak su fabricki klipovi u nekim starijim generacijama Tomosa limitiranim na 45km/h, kod kojih je duzina klipa 51mm
Isto tako, klipovi u dimenzijama 42mm i 42.5mm su duzi, tacnije 51-52mm i kod njih treba obratiti paznju!



-Primeri pravilno-lucno skracenog klipa
s2.postimage.org/42x9wjjet/79092_DSC02320_123_246lo.jpgs2.postimage.org/3rftjs2yt/79094_DSC02988_123_122lo.jpg

-Primer nepravilno-ravno skracenog klipa
s17.postimage.org/idgkzyemj/41622_klip_nepravilnoskracen_122_401lo.jpg

-Pravilno merenje duzine klipa
i.postimg.cc/PPvj0vx7/klip-39x12l-2-500x500.jpg

Tekst preuredjen i dopunjen novim sadrzajem 27.09.2019.


Vecno crne ruke i najbrzi Tomos
 
vucko
mislis da bi na junioru vec 4 mm bilo previse?
 
tuningfanatic
Puno je i za juniora, kod druga je bas ta situacija i gusi se na niskim obrtajima.
 
vucko
i1265.photobucket.com/albums/jj512/wucko6/2013-02-27132359.jpg

i1265.photobucket.com/albums/jj512/wucko6/2013-02-27132417.jpg

i1265.photobucket.com/albums/jj512/wucko6/2013-02-27132444.jpg
 
malitehnicar
\\zasto ima ove rupice?
Svako dodatno ulaganje u TOMOS-a je velika greška. Nažalost, pogresiću opet Smile
Anlaser je za PICKE Grin
 
vucko
izgrizli ga misevi Grin salim se..trebalo bi da se u njima zadrzava ulje i bolje podmazuje cilindar..a i malo je laksi klip tako..
 
Neso
Dali je ovo dobro skracen klip??s22.postimg.cc/mdhm7l7x9/DSC00142.jpg prvo sam ga skratio na brus kamenu i onda jos malo presao turpijom.

 
Djordje
Ma jeste sto nije dobro. Sirina treba da bude dole kao sto je i usisni kanal sirok u cilindru a visinu racunas uz pomoc onog mog programa koliko da kratis. Da se ne precera.

Takodje kad ti je vec klip vani nije lose obraditi ga malo. Sa donje strane tu gdje si kratio okolo klipa turpijom ivice skinuti milimetar dva da bolje ulje prolazi. Takodje mozes i izmedju pera turpijati dole do pocetka bolcna radi boljeg punjenja. Mores i rupe one male busiti radi boljeg podmazivanja po cijelom klipu.

Svasta se moze ako imas zivaca Smile
 
Neso
Na ove rupe mislis?
Linkovi sa slikama koje ste postavili u temi vise nisu vidljivi te su zbog toga uklonjeni. Ukoliko zelite da ubacimo slike, dostavite nam linkove slika.
Jedini sajt za upload slika za forum je postimage

 
DobriDiv
Otkud tolika razlika u merama na donjem rubu komore usisa izmedju kineskog i original Juniora?
APN 4H '75
A3 KLSG '87
15SL 1977.
 
Djordje
@Neso da na te rupe mislim meni se to odlicno pokazalo. motor nije mogo zaribat ni bez poklopca hladjenja kad sam ga vozio prvom uz brdo prva 15 minuta pun gas. Odlicno rjesenje.

@Dobri div...a cuj odkud razlika pa kineski cilindar sta os vise Smile jbt men dizna male privrede zezala stvar ja premjerim sa originalnom 2 3 milimetra razlike. i to u velicini dizne koja bi trebala se raditi precizno u desetu milimetra...
 
DobriDiv
Cenim da su imali frizirani uzorak... znaci da ne kupujem taj kineski za Juniora?
APN 4H '75
A3 KLSG '87
15SL 1977.
 
vucko
taj cilindar nije los toliko ali zahteva malo hirurgije i mnogo zivaca dok ne proradi...ja se i dalje macujem sa njim ali nisam odustao jos Smile jer i onako rastelovan skroz sa laser auspuhom za atx je pokazivao brdo snage kad postigne neke obrtaje...predpostavljam da zahteva dobar auspuh...elastican neki..treba da obratis paznju na par stvari. tolerancija klipa i cilindra ako je nov cilindar...cesto su za koju stotu ispod mere pa oce da zacvika klip,dalje rubovi kanala su ostri i treba ih zaobliti jer oce da lomi karike,i kod mene recimo banalna stvar,na mestu gde se grlo karburatora srafi na cilindar je van centra...navoji su na mestu i sve to ali je centar rupe pomeren u stranu tako da mi je usis bio za 3 milimetra zatvoren..nisam ni primetio kad sam sastavio ...jednostavno aljkavo je napravljen...ali mislim da ima potencijala dosta..
 
DobriDiv
Ne znam sta bih drugo stavio na Juniora kojeg spremam za po sumi.... Ako stavim BT/SLC cilindar bojim se da ce da se greje po brdima pri sporom kretanju... jer ima manja rebra...

Posto nema da se nadje original Junior cil. ... onda ostaje jedino koneski kao opcija?
APN 4H '75
A3 KLSG '87
15SL 1977.
 
Djordje
pa more se taj kineski sredit da radi kako treba a nece se grijat t15 cilindar bolan samo dobro predpaljenje dobro postelan karb i dosta ulja u masinu min4% i nema boga da ga pregrije

pa i atx je bez prisilnog hladjenja bio itd
 
Neso
4mm je skracen klip, dali je to puno?s7.postimg.cc/aayux0wt3/DSC00142.jpg

 
Zex032
Ako nebude povracao na karburator onda nije
s3.postimg.cc/hi0fi6ifj/1977071_1573553652892294_6677362286295390201_n.jpg
 
Djordje
pa jebiga zavisi na koji cilindar to ide...imas onaj program pa racunaj za koje si ga obrtaje kratio...ako si kjrtio za neke koje masina nece moc dovatit nece da valja...al u principu sto kolega rece ako ne pljuje dobro je Smile
 
Che
:harmonikaPfftozZ.prema Mariovom prirucniku,duzina (visina) obicnog klipa je 51mm,a visina L klipa je 47mm,a ne 46......sad ako ja gresim,onda nije do mene.taj podatak sam upamtio,jer sam pre par godina i kod sebe skratio klip.potrazicu taj prirucnik u kompu,negde ga imam ustekanog:-P.....i proveriti.mada sam 99% siguran da je visina 47mm L klipa.pozZ
 
Che
da,bas ko sto sam i reko.duzina obicnog klipa je 47mm Smile pozZ
 
Skoči na Forum:

TomosSrbija.com

Dobrodošli na oficijalni sajt ljubitelja Tomos motocikala!

Prijava

Zaboravili ste šifru?

Niste član?

Pridružite nam se, postanite deo zajednice ljubitelja Tomos-a!

 
Top 5 Forum Člana
Nemanja Nemanja (1,724)   DobriDiv DobriDiv (1,127)   andrija andrija (1,054)   Neso Neso (951)   Ludi Dzora Ludi Dzora (938)