Pregled Teme
 Odštampaj Temu
"Свећица" на 2Т мотору
Petko131
Као што наслов каже, решио сам да мало објасним ту фамозну причу око свећице на 2т мотору.
Почећу са простом поделом свећица, и темељним описом истих. Гледам да што једноставније представим ствари, без претераног улажења у детаље.

#1. Према дужини навојног дела свећице:
Кратки и
Дуги навој

Свећице са кратким навојем се користе код мотора са мањом снагом (мопеди, косачице, водене пумпе, моторне тестере итд.) јер је притисак на свећицу мањи, услед слабије компресије, па је самим тим мањи број навојака довољан да задржи компресију, а и довољно је безбедан мотор да не дође до избијања свећице. Свећице са дугим навојем су заступљеније, генерално гледано, и имају много шири опсег топлотног индекса, али то томе ћу касније. До проблема може доћи уколико свећицу са дугим навојем уврнете у главу која је предвиђена за кратки навој ¹ , јер ће остатак "ући" у компресиони простор, и највероватније да ће доћи до судара клипа са истом, приликом првог покушаја паљења, дакле, катастрофа. Уколико свећицу са кратким навојем уврнете у главу која је намењена за дуги навој, долази до губитка компресије, самим тим и снаге, али већи проблем пресдтавља њен топлотни индекс.

¹ Може се користити и свећица са дугим навојем на томосу, као ја што користим, стим да сам на стругу направио одстојну чауру(од изузетно јаког алуминијума), и тиме "скратио навој" Grin
s25.postimg.cc/5wjrllu4r/IMG_20150104_151757.jpg s25.postimg.cc/lkkyse9qj/IMG_20150104_151909.jpg


#2 Према вредности топлотног индекса:
Топле
Хладне

Подела је прилично банална, и штура, али ће вам уз ово објашњење бити мало јасније шта сам хтео да кажем.
Наиме,
топлије свећице су намењене за моторе мале снаге, јер је температура у самом цилиндру нижа, често те машине имају мали број обртаја.
Хладне свећице се користе код машина које су знатно јаче (машине које: имају виши степен компресије, температуру гасова, итд) јер је потребан већи степен безбедности мотора, да не би дошло до усијања или топљења свећице, самим тим и до озбиљних оштећења мотора услед детонације (бушење чела клипа).

Ево једног примера топле (са леве стране NGK V-Power TR4 ) и једне хладне свећице (са десне стране NGK BPR9ES)
s25.postimg.cc/wmq1qu3t7/IMG_20150104_151410.jpg s25.postimg.cc/el6wt19sb/IMG_20150104_151631.jpg

Топлотни индекси се означавају различито, у зависности од самог произвођача, али зато постоје различите табеле на интернету, у којима су свећице приближне топлотне вредности "упарене". Тако је нпр. код NGK скала од 1-10 (#10 је најхладнија ) а код Champion скала иде од 10-1 (#1 је најхладнија). Има и других начина означавања топ. вр. нпр. Super Bosna има 65-80-85-95-100 и слично, примера ради, Босна 100 (слика) је еквивалент NGK #8.
s25.postimg.cc/iwvii1gp7/IMG_20150104_151950.jpg

Е сад, велика је дилема: Како препознати, тј разликовати топлу, од хладне свећице? Па ево једно прилично банално објашњење: једноставно узмете свећицу у руку, погледате керамички изолатор(...оно бело у средини) са доње стране (...она страна што се уврће у главу...), и уколико је тај изолатор прилично дугачак, значи да је свећица топла, и обрнуто. Ево слике за пример(NGK V-Power TR4):
s25.postimg.cc/u7y66enkb/IMG_20150104_151531.jpg


Топла свећица је топла зато што је изолатор великом површином изложен пламеном фронту, и велика површина се греје. Хладне свећице имају значајно мању површину изложену пламену, самим тим се мање греје електрода, и мотор је безбеднији од детонација (као што сам претходно навео).

Хладне свећице су склоне томе да се брзо замасте, што би се рекло, брзо цркну приликом хладног старта, или ако је мешавина јача, или ако је дизна већа. Ту предност имају топле свећице, јер се лакше загреју, и не дозвољавају масноћи да се ухвати на електродама и изолатору. Зато није ретко видети да се врхунски тркачки мотори загревају у боксу са топлим свећицама, па се непосредно пред излазак на стазу мењају свећице у хладније.

Постоји још велики број подела (по типу "-" електроде, по материјалу "+" електроде, по позицији електрода, итд) али то није директно везано за томоса, и не бих желео да се удаљавам од суштине теме. Сада бих желео да се посветим боји свећице, јер је она јасан индикатор о томе како мотор ради и која му подешавања требају.

⇨БОЈА СВЕЋИЦЕ⇦
Као прво, и основно, боја свећице зависи од више фактора(паљење, компресија, позиција свећице у глави итд), али навише од дизне. Такође, гледа се под највећим оптерећењем, тј. на пуном гасу, у највећем степену преноса. После 5 секунди пуног гаса (макс бр обртаја) потребно је угасити мотор,а за то је неопходан прекидач на згодном месту (као што сам ја направио лепом палцу да буде згодно). Неки читају боју свећице иако је мотор радио пола круга на 2/3 гаса, и на лер гасу до бокса, али ја сматрам да је то неисправно, и тај податак није баш меродаван.

Не би смело да буде гарежи (чађи) на електроди и на изолатору, али по ободу можда мало. Боја чоколаде је одлична, мало светлије од тога још боље. Ево слике моје свећице ( NGK 9 EG Iridium) , са последње трке, мотор угашен на пуном гасу, на повратном правцу. Могло је још за 1-2 поена тања дизна, али је мотор добро радио, и нисам хтео да ризикујем:
s25.postimg.cc/r4xg318ln/IMG_20150104_152013.jpg

Тешко је oдредити која топлотна вредност је потребна мотору да би он лепо и безбедно радио, дуги низ провера је потребан. На пример, ја сам дуго користио Босну100, и када сам после 10-15 расклапања мажине видео да је све масно унутра, да је мотор безбедан (довољно велика дизна и има више него довољно уља) а да је свећица јако сува, решио сам да ставим хладнију свећицу, и почео додатно да смањујем дизну.

Ево једне слике, са доста различитих боја свећице, коју сам нашао на интернету давно, али врши посао, и надам се да ћете ратумети.
Прво су приказане масне свећице(оне које су цркле), па после изгореле, које су извађене из мотора који су највероватније блокирали...
s25.postimg.cc/zfj9av45n/read_spark_plug.jpg

Ево и једне мале форе за коју многи не знају, и безвезе бацају паре Smile
Када свећица "цркне", тј кад се замасти, већина је баци, купи другу, па онда опет исто када се и она замасти. Од кад возим трке, купио сам само 2 свећице Smile Босну 100 коју сам користио целе сезоне 2008.2009.2010.2013. године, која се никад за никад није замастила, и још једну Босну 100 коју од тад носим у резерви Smile садашњу свећицу сам нашао бачену, јер је била замашћена.
А шта уствари радиш: лепо скупиш све те замашћене свећице, и изгориш их на плинском бренеру(ако си на стази) тј кувалу за кафу, или у смедеревцу (као ја што радим). Наместиш их тако да само врх свећице (који иде у мотор) буде изложен топлоти, и после 2-3 минута склонош, очистиш жичаном четком, и тераш Smile на татином сузукију смо једно 20 пута мењали свећице, јер баш брзо замасти (не знам који му је ђаво...), и увек смо их тако одгоревали Smile
Још боље од одгоревања је пескирање, финим ситним песком. На овој слици видите како изгледа 10 година стара свећица након пескирања(тата пескирао) :
s25.postimg.cc/el6wt19sb/IMG_20150104_151631.jpg

 
Dzony
Odlicna tema lepo si sve objasnio😀
DZONY
 
Petko131

>Dzony napisao:


Odlicna tema lepo si sve objasnio😀


Хвала Smile Wink
Тема на коју има доста тога да се каже, стога бих замолио све чланове да ове напишу која су њихова искуства са свећицама, које су им се најбоље показале на мотору, неке занимљиве слике да очаке (ја сам нпр једном извадио скроз белу свећицу, а мотор није зарибао, штета што то нисам сликао Grin ) итд, и да се мало покрене прича о теми која је веома битна када су 2т мотори у питању..
☆☆☆ БАТА Зрењанин! ☆☆☆
"Ауто је за превоз тела, а мотор за превоз душе"
...куповином тркачког мотоцикла, не постајеш тркач, него власник тркачког мотоцикла...
NO SHOW, ALL GOOO!!!
Немо' на силу, узми већи чекић 😂😂
Моја мала колекција:
1. Tomos D6 replica (за трке)
2. Honda CB250N 4t (за град)
3. Tomos APN-4
 
Dzony
Ta iskustva nisam imao nista specijalno ali mogu da napisem neke svecice kje sam koristio

1.NGK BR6HS i BR7HS seticu i daas koristim i lepo mi radi nisam imao problema sa pregrevanjem tacnije nije me zajebavala kada je motor bio zagrejan

2.BOSNA F65..95 sada nisu ni zasta ali nekdada su bile najbolje.Evo napisacu jedno iskustvo.
Kada sam uradio mtor i sada trebam prvi put da upali probao sam sa svi svecicama, osim sa NGK (nisam ih imao pri fuci tada) i ni sa jednim nije hteo da upali osim sa BOSNOM F65 starom jedno sto godina.Ali posle sam negde tu svecicu izgubio pa sam kupio ove NGK

Boshove svecice nikada nisam preterano koristio nemam neka iskustva i to sto sam koritio je bilo samo koliko da upali na prvom paljenju.
DZONY
 
Chuky94
Ja jednom kad sam gurao crknut motor (probila svecica jer je pukla keramika, imao neku tursku Sword od kojih pola crkne odmah a pola radi u nedogled) nadjem pored puta neku bosch sa kratkim navojem masnu do zla boga, oprljio sam je upaljacem i osmirglao malo, zavrnuo i upalio motor ko iz picke. vozio sam se intenzivno sa tom svecicom tri godine i resio sam da je menjam kad mi je -elektroda vec bila tanka kao karton i mogao si ladno da se poseces na nju Smile isto tako smo kod druga nasli neke matore svecice punu kutiju, deda mu bio mehanicar pa je to ostalo zatureno u garazi, bilo je raznih, eyquem, brisk, izolator, pal supex, iskra, plava bosna, champion... sve oribao celicnom i svaka radi.
www.cyclesangelo.ch/imgs/logo-part/Tomos.jpg

s14.postimg.cc/7473348nl/cat.jpg

If it's stupid but it works, it ain't stupid

Bolje mrtav pijan nego mrtav trezan
 
Djordje
Petko kad se uhvatim vremena i zivaca napisacu ja stogodj o svjecicama imam neka svoja iskustva i misljenja koja se razilaze od vecine forumskih prica...al o tom potom.

Svaka cast na tekstu.
 
Petko131

>Djordje napisao:


Petko kad se uhvatim vremena i zivaca napisacu ja stogodj o svjecicama imam neka svoja iskustva i misljenja koja se razilaze od vecine forumskih prica...al o tom potom.

Svaka cast na tekstu.


Хвала(:
Тему сам покренуо управо из тог разлога, да би свако написао своје искуство, и да би људи без искуства знали у ком смеру да се крећу приликом подешавања мотора Smile
☆☆☆ БАТА Зрењанин! ☆☆☆
"Ауто је за превоз тела, а мотор за превоз душе"
...куповином тркачког мотоцикла, не постајеш тркач, него власник тркачког мотоцикла...
NO SHOW, ALL GOOO!!!
Немо' на силу, узми већи чекић 😂😂
Моја мала колекција:
1. Tomos D6 replica (за трке)
2. Honda CB250N 4t (за град)
3. Tomos APN-4
 
Nemanja
Ja sam na matiku (i na ovom i na onom prethodnom) uvek imao samo bosanke i nikada nisu ni štucnuli ni jedan ni drugi. Pretprošle godine stavim NGK B6 HS, i crkne mi posle 3 meseca. Nije uopšte imala varnice. Pokušavao sam i da je zagrejem (misleći da je možda uhvatila vlagu), ali ništa. Onda sam našao u garaži staru bosanku f80, namestio je i sa njom radi kao sat. Ono govno od NGK sam bacio u kanal.
A evo i boje svećice na mom matiku (slikano prošle godine, mislim da je OK):

s29.postimg.cc/deh637q37/Svecica.jpg

 
Petko131
Ја лепо кажем, Босна је мама за томоса, а NGK сам сликао само зато што се тако потрефило, да имам чисто испескирану NGK 9, и ту једну нову топлу свећицу, а у мотору ми је та иридијумска, коју сам нашао, иначе бих вероватно ставио неку Denso јер је Босна100 већ топла за мене Smile иначе имамо око 30-40 свећица, различитих спецификацијаSmile
Као што рекох, NGK ил' не ваља, или је скупа ко ватра и ради Smile
Сад нађох на интеренту да та моја NGK BR9EG кошта 22$ што је око 2000 динара :/ скупо скупо...

Босна је , опет понављам, пп ко зна који пут, најбоља свећица за томоса!Smile нема друге
☆☆☆ БАТА Зрењанин! ☆☆☆
"Ауто је за превоз тела, а мотор за превоз душе"
...куповином тркачког мотоцикла, не постајеш тркач, него власник тркачког мотоцикла...
NO SHOW, ALL GOOO!!!
Немо' на силу, узми већи чекић 😂😂
Моја мала колекција:
1. Tomos D6 replica (за трке)
2. Honda CB250N 4t (за град)
3. Tomos APN-4
 
TOMOS
Nije problem u svecici, problem je u TOMOSU. Ja sam sa Gilerom Runner 180 2t presao 10.500 km. sa NGK svecicom, a bukvalno je nisam skinuo, neznam ni gde se nalazi, dok na TOMOSU stalno neki problemi, te masti, te garavi... Druga stvar, auspuh na Gileri mi je bio suv, dok na svakom TOMOSU, ne da kaplje, nego curi ulje iz auspuha. Mislim da karburator i paljenje predstavljaju problem na TOMOSU.
i.postimg.cc/zyRCs4wC/20190601-154731-1.jpg
 
Raca
Svaka cast Petko Smile Sve si ovo lepo napisao,ali toplotna vrednost ne utice samo na rad motora kad dostigne optimalnu temperaturu rada ili preko,svecica dosta utice na rad motora kada je motor hladan,i tad svecice ugl i crkavaju.Znaci ipak motor mora da odradi na leru dok i svecica ne postigne neku svoju optimalnu temperaturu za rad.
 
Petko131

>Raca napisao:


Svaka cast Petko Smile Sve si ovo lepo napisao,ali toplotna vrednost ne utice samo na rad motora kad dostigne optimalnu temperaturu rada ili preko,svecica dosta utice na rad motora kada je motor hladan,i tad svecice ugl i crkavaju.Znaci ipak motor mora da odradi na leru dok i svecica ne postigne neku svoju optimalnu temperaturu za rad.


Хвала(:!
Да, тако је, мора да постигне температуру потребну за рад, мада се то прилично брзо деси, јер се свећица прва загреје (најмање је масе, и директно је изложена извору топлоте)

А кад смо год грејања, сетих се да кажем нешто што је искуствено потврђено: мотор се најбоље загреје када га упалиш, лагано турираш 2-3 минута (држиш гас на једно 3.000 и благо дижеш до 4-5.000), угасиш! оставиш 2 минута угашеног, па после упалиш поново, и изађеш на стазу (наравно чекаш у предстару једно 5 минута са упаљеним мотором) и 2 круга полако, па када се цео мотор загреје, и када цео постигне радну температуру, е онда тек смеш да га стиснеш. Мени се, услед наглог налета адреналина, деси да већ на 2. половини првог круга свирнем пун гас, што баш и није паметно... Зато морам да ставим неки термометар, чисто да знам кад је постигао температуру, да не направим штету од 300-400€ због глупости...

Дакле, лагано загревање мотора је услов за дугу мирну и безбедну вожњу, и томе треба посветити пажњу!
☆☆☆ БАТА Зрењанин! ☆☆☆
"Ауто је за превоз тела, а мотор за превоз душе"
...куповином тркачког мотоцикла, не постајеш тркач, него власник тркачког мотоцикла...
NO SHOW, ALL GOOO!!!
Немо' на силу, узми већи чекић 😂😂
Моја мала колекција:
1. Tomos D6 replica (за трке)
2. Honda CB250N 4t (за град)
3. Tomos APN-4
 
X
Dok sam vozio onaj ludi cilindar (mere jace od juniora), svecica je bila ovakva:
thumbnails110.imagebam.com/38724/e51924387234043.jpg

Mislim da je Bosna f95 bila u tom trenutku, koristio sam i jednu Bosch koju sam maznuo caletu od VW bube kad sam bio klinac. Imao sam i NGK ranije, potrajala je vrlo kratko i crkla je potpuno, mislim da je bila b6hs i vozio sam je na automatiku.
 
http://www.fica.iz.rsWeb
zexns73
moguce da sam ranije postavljao slike na forum uporedjujucu neka saznanja i utiske o ngk svecicama uoredjujuci slike,zapravo kod na si nema original ngk koliko sam zakljucio,postoje lose i dobre kopije,pogoto na original ngk bi trebalo tu negde da se nalazi zig gde su ona cetvorocifrena broja(da sad nebi petljo po netu pa opet trazio slike)
posto od bosnihih koja odgovara za free a nasao sam samo sa oznakom f65 odustao sam zbog toplotne vrednosti,tacno je da kad su mi svecice crkavale to je najvise bilo po hladnijem vremenu,mada u globalu kako se zalomi jedna mi trajala skoro celu sezonu a dve promenio negde pri kraju sezone a ova zasad radi ok
jedno je sigurno svecice vise nisu ko nekad,a posto su se svi uhvatili za ngk svecice njih ima i najvise po moto radnjama,ko sto se desavalo da bude i fals motul ulja za mesavinu,naravno uvek je najbolje kopirati ono sto narod trazi ,video sam na najlon pijaci jednu tezgu gde ima raznih proizvodjaca svecica pa cu probati kad budem u prilici i neku drugu marku,pod uslovom da su svecice donete od negde preko(svejedno probam jednom pa se uverim,bez muke nema nauke)
na tomos matiku najbolje su radile bosna f65 koje sam uzimo na benziskim pumpama,desavalo se i kad neka malo posustane ocistim je i ostavim za sledeci put i ako bude srece proradi i sluzile neko vreme,pa onda bosle njih brisk svecice koje su dok su radile radile ko grom al kad su stale nije pomagalo nikakvo ciscenje,probo sam i u automatik ngk i denso svecicu al nije hteo da se automatic druzi snjima nikako

sve u svemu i nemam nekog izbora,da koristim i dalje ngk pa kako se koja zalomi,za svaki slucaj gledam da imam dve rezervne u sicu zlu ne trebalo
o iridijumskim necu ni da razmisljam dosta su skuplje,ovako ko sto sam napiso dve rezervne u sic pa kako bude,jedna izdrzi skoro celu sezonu a mozda i vise pa onda se zalomi da u toku dve nedelje promenim 2

mozda se neke ozbiljne radnje za velike i skupe motore i potrude da nabave pravi original,ovako oni nas ostali svet racunaju za boraniju pa njima je dobro i ovo
motor voli benzin a ja ni na put bez slanine
 
zexns73
na brzinu


https://www.youtu...jBjVjcLcgc


s10.postimg.cc/6mkir5yax/photo7.jpg


s15.postimg.cc/midg75wvv/distinguishing_fake_ngk_spark_plug_1_728.jpg

evo kolko sam mogao na brzinu mozda sam po secanju pobrkao za zig al slike govore vise od reci

 
zarekg
Ne znam kako je ova tema sa zadnjim postom iz 2015 dospela na vrh ali da iskoristim pa da pitam (a nisam video da neko pominje ili vozi) kako su se na Tomou pokazale svecice sa vise pipaka tj. elektroda?
Da li ih uopste i ima u toplotim vrednostima koje idu za Tomos?
 
viktor1986
Dospela je na vrh jer je primecano da slike vise nisu vidljive. Nakon sredjivanja i povratka slika tema je dospela na vrh.

Sto se tice svecica sa vise pipaka...Nemam nikakvo iskustvo sa njima.
 
Skoči na Forum:

TomosSrbija.com

Dobrodošli na oficijalni sajt ljubitelja Tomos motocikala!

Prijava

Zaboravili ste šifru?

Niste član?

Pridružite nam se, postanite deo zajednice ljubitelja Tomos-a!

 
Top 5 Forum Člana
Nemanja Nemanja (1,724)   DobriDiv DobriDiv (1,127)   andrija andrija (1,054)   Neso Neso (952)   Ludi Dzora Ludi Dzora (938)